Justícia - Fundación Apip-Acam

Ámbitos de actuación

Programas de implementación iy desarrollo de Medidas Penales Alternativas

Gestión del servicio de apoyo a programas de ejecución de Medidas Penales Alternativas con el fin de realizar actuaciones de carácter formativo, sociolaboral, de tratamiento, etc. que se detallan en los programas de MPA a la privación de libertad impuesta por los órganos jurisdiccionales penales de Cataluña. Este servicio está emplazado en las sedes judiciales de diferentes municipios de la provincia de Barcelona.

Podeis escuchar la noticia en Cataluña Radio

Programa de Formación i Orientación Laboral

Acciones de formación y de inserción sociolaboral, en diferents áreas, dirigidas a personas internas en centros penitenciarios y en los Centros de Inserción Social (CIS) en diversas provincies del Estat español.

En colaboración con el Ministerio del Interior

Programa de acogida

Asistencia integral de personas en libertad condicional en recursos residenciales para elaborar y desarrollar un itinerario personalizado para cada residente, orientado a promover su inserción social.

En colaboración con el Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social

Programa ReIncorpora

Programa de reinserción de reclusos que tiene el objetivo de realizar itinerarios personalizados de las competencias profesionales, facilitando el desarrollo de valores y el acceso a la integración laboral en la empresa.

Más información en: Programa Incorpora de la Obra Social "La Caixa"

Unidades Dependientes de Formación y Inserción Sociolaboral

Las UDFIS son recursos residenciales creados para ofrecer una alternativa a la prisión a los internos que se encuentran en tercer grado de tratamiento penitenciario y están orientadas hacia la reeducación y la reinserción social conjuntamente con la prestación efectiva a los internos de los recursos necesarios que les faciliten la inserción sociolaboral y favorezcan la prevención de la reincidencia delictiva.

Actualmente, disponemos de tres Unidades situadas en Mollet del Vallés, Vilassar de Mar y Barcelona.

Más información en el seguiente enlace: UDFIS

The involvement of the Apip-Acam Foundation in the penal sphere began in 1984 with its collaboration with La Model Correctional Facility

It was from 1991 when a more stable collaboration with the Justice Department was established for the servicing of people subjected to penal measures through the implementation of several programs, both inside penal institutions and in the community. Our actions are intended to offer opportunities of reintegration to convicts by accompanying them in their return to the community and fostering their desistance of criminal behaviour in order to reduce their chances of recidivismHere below, we present the different implemented actions to achieve such goals:

1.   Management of so-called ‘Dependent Units’ for correctional facilityi nmates who are eligible forthe open prison regime.

Accommodations outside the penitentiary facility, normally in a community environment, where a comprehensive scheme to attain social and occupational integration and a preparation for live in freedom is implemented.

2.   Management of the programme for the implementation and development of Community Service Sanctions (Unpaid work sentences) in the province of Barcelona.

Support to the people with Community Service sanctions (in the province of Barcelona). Design of the community work programme to serve the sentence; involvement of non-profit organizations, where the community service will be performed; and monitoring of the implementation of the work programme in order to report to the judicial authorities.

3.   Collaborating entity of the Justice Department in the provision of places where people convicted to Community Service can serve the sentence
.
Activities of administrative support and courier services.
Activities accompanying people with reduced mobility in administrative chores and leisure activities.
Activities accompanying people with functional diversity in the process of learning to achieve an autonomous and independent life.
Activities giving support in the ordinary actions of our organization.

4.   Circles of Support & Responsibility Cerclescat Programme

Providing support and supervision for the social insertion of sex offenders in open regime, with the collaboration of volunteers coordinated and advised by a professional.

5.   Voluntary service in penal institutions: mentorships for social integration of offenders

Providing support in the re-insertion of convicts who return to the community, as a way of encouraging desistance of criminal behaviour and reintegration into society.

6.   Training plans and occupational insertion programs, both inside penal institutions and in open regime

Personalized plans for the enhancement of qualifications as a way of facilitating the social and occupational integration of prison convicts serving the final part of their sentences.